Buka Puasa Bersama Dan Kumpul Zakat Fitrah.

WAA : Denmark - Sabtu 11/07/15, puluhan aktivis WAA dan handaitaulan di Denmark berkumpul di salah satu rumah vila yang dipinjam oleh organisasi Worldd Acehnese Association pada pemerintah tempatan beralamat di Tjørnevænget 1, 9460 Brovst untuk acara buka puasa bersama tahap kedua dan kumpul zakat fitrah.
Rakan-rakan yang datang ketempat acara berbuka puasa bersama tersebut tentu saja membawa bekalan makanan yang dibuat dari rumah masing-masing secara inisiativ ” khanduri ”. Makana yang dibawa dikira-kira hingga cukup untuk makan sahu, tidak ada yang menentuka. Panitia (team waa) hanya meyediakan gedung, piring, garpu dan tisu, yang lain alhamdulillah tercukupi dan terhiasi dengan kekompakan serta kebersamaan.
Hari itu, waktu buka puasa pukul 22:12 di kawasan kota madia Jammerbugt Kommune. Setelah melakukan shalat magrib, rakan-rakan rehat sejenak sambil mencicipi aneka makanan yang masih banyak. 

Mala itu, jamaah mengambil peluang waktu satu perstu untuk memyerahkan Zakat Fitrah dalam tahun ini (1436 H/2015) melalui koordinator WAA (nekhasan) yang bekerja secara social menampung zakat fitrah tersebut untuk dikirem ke Aceh. Zakat Fitrah diserahkan dengan beras oleh rakan-rakan sebagai mana makanan pokok, sebut nekhasan. Satu orang diperkirakan 3 kg dan kalau dijumlah dengan ukuran mata uang Krone Denmark sekitar 50 KR.
Setalah terkumpul dan di hitung zakat fitrah dengan jumlah semua 2.900 kr ( jumlah beras diharga dengan uang ). Semua Zakat Fitrah itu dikirim ke Aceh Dan di bagi oleh team sosial disana kepada yang berhak dan patut.

Kemudian melanjutkan shalat Insya dan tarawih berjamaah hingga berkekalan sampai waktu shalat subuh pada pukul 02:42.
Menurut pendapat dan kesepakatan kawan-kawan bentuk program atau acara kebersamaan ini sebaiknya berterusan dilakukan saban tahun. Karena itu merupakan suatu kabjikan dalam memajukan nilai kebersamaan diluar negeri sesuai tatanan etika bersilaturrahmi bernuansa Aceh.
Teurimonggeunaseh ateuh kebersamaan rakan-rakan nibak tapeuseuleusoe hak Dan kewajiban tuboh dalam thon njoe.
Seumoga berkah !


Team WAA
Previous Post Next Post