Bagaimanakah tercetusnya ibadah korban yang memerlukan umat Islam melaksanakan ibadah sembelihan


WAA; Setiap tahun, umat Islam akan meraikan sambutan Hari Raya Korban atau Hari Raya Haji seluruh dunia. Hari raya Idul Adha atau biasa disebut hari Kurban karena identik dengan penyembelihan hewan kurban dirayakan umat Islam setiap tanggal 10 bulan Dzulhijjah. Dalam kalender masehi, perayaan Idul Adha tahun ini diperingati pada hari Jumat tanggal 1 September 2017.

Aidiladha merupakan perayaan terbesar di dalam Islam setelah Hari Raya Aidilfitri. Hari Raya Aidiladha ini disambut pada hari ke-10, 11, 12 dan 13 Zulhijjah setiap tahun. Ghalibnya, ia dimulai dengan takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, seterusnya diikuti dengan solat sunat Aidiladha pada siang harinya.

Kemudian, ibadah korban akan dimulakan sama ada dilakukan pada 10, 11, 12 atau 13 Zulhijjah. Keempat-empat hari ini merupakan Hari Tasyrik. Hari Tasyrik ialah hari yang diharamkan untuk berpuasa bagi umat Islam. Dalam menjalani ibadah ini, sudah pasti ada di antara kita yang tertanya-tanya, apakah yang berlaku di sebalik kewujudan hari raya besar ini? Bagaimanakah tercetusnya ibadah korban yang memerlukan umat Islam melaksanakan ibadah sembelihan?

Tahukah kita, ibadah ini dilakukan bagi memperingati peristiwa dan kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s dalam menjalankan perintah Allah s.w.t juga kesabaran anaknya; Nabi Ismail dalam memenuhi perintah-Nya. Rentetan kisah ini ada diceritakan dalam firman Allah s.w.t dalam Surah As-Saffat bermula ayat 100 - 107. 

Semoga kita dapat bersama-sama menghayati erti pengorbanan yang dilakukan oleh Baginda Nabi Ibrahim seterusnya mengaplikasikan dalam kehidupan seharian

Team WAA, 

Denmark, 1 September 2017 
Web: waa-aceh.org 



Bansigom Donja Keu Aceh !
Previous Post Next Post