Ucapan Selamat Hari Raya Dari WAA Mesir

Aydil Fida bin Ismail (sebelah kiri) Aktivis WAA Mesir.

WAA  – Sabtu 28/11/2009, MESIR – Hari berganti hari, bulan berganti bulan kita lalui. Kini tibalah bulan Zulhijjah yang menjadi bulan penuh berkah bagi kita umat Islam.

Sembelihan qurban menjadikan hikmah tersendiri bagi mereka yang telah melaksanakannya, sebagai amalan yang menumbuhkan iman dan Islam dalam kehidupan dunia akhirat.

Kita yang belum mampu tidak pernah luput dari niat melaksanakannya di tahun yang akan datang, bukankah dengan ada niat pahala telah tercatat oleh Raqib.

Di hari mulia ini kaum muslimin bersenang ria, yang kaya menyenangkan yang miskin, yang miskin menyenangkan yang kaya. Yang kaya menutupi yang miskin, yang miskin membawa berkah bagi yang kaya. Itulah romantika Islam.

Di lain hal dålam sosial, umat Islam menjadikan hari ini hari bermaafan, hari pemutihan hati dari dosa sesama insan. Dari yang kecil hingga yang tua. Hablum minallah dijalani dengan Allah, Hablum minan nas, dijalani dengan manusia.

Kami mewakili WAA Mesir juga turut bergembira dengan datangnya hari raya Qurban ini. Kami jura berharap dapat berbagi keceriaan dengan saudara-saudara seiman, khususnya seluruh rakyat Aceh ban sigoem doenya. Tidak luput juga memohon maaf atas segala khilaf dan dosa yang tersirat dan tersurat di antara kami WAA Mesir. Semoga dengan hati yang jernih akan memudahkan langkah menggapai cita-cita.

Untuk umat Islam seluruh dunia dan rakyat Aceh di manapun berada, kami keluarga besar WAA Mesir mengucapakan: “Minal Aydil Wal Faizin, Mohon Maaf Lahir Batin”.

Demikian,
Cairo, Mesir
Jumat 27 November 2009

Aydil Fida bin Ismail
World Achehnese Association Mesir
Previous Post Next Post